Hopp och snodd

Igår va jag och Emelie i stallet, jag red Chevan. Vi red iväg till skogen och la upp några pinnar så han fick ta några skutt innan vi gick ut på stubbåkern och testade att rida med snodd en liten stund.
 
Det här med hjälpmedel som snodd, graman och annat tycker jag kan vara bra att ta till ibland för att hjälpa hästen och ge lite stöd. Men jag tycker att man ska rida med så lite hjälpmedel och så milda bett som möjligt för det mesta. Men som sagt ibland kan de vara bra att ta till lite hjälpmedel, speciellt när hästen är omusklad och behöver lite extra hjälp :) Man ska dock enligt min mening vara försiktig och inte börja med ett 45 minuters pass med snodd eller graman hela tiden. Vi hade snodden så löst det gick i kanske 5-10 minuter bara och han va så duktig, travade till och med några steg :D
 
 
Han va så duktig :D Så fort han fattade att de va hoppning på g så taggade han till och bev så glad :D Hoppade hur fint som helst trots att de va ute i skogen.
 
Påvägen hem va det en uppförsbacke som jag travde upp för och han tog galoppen men när han fattar galopp så bockar han samtidigt så rent reflexmässigt så drar jag i tyglarna, så jag funderar på att prova rida med nånting runt hans hals, typ stigläder eller nåt så jag kan hålla där och inte bromsa så han får komma in i galoppen tror det kan hjälpa :)
 
 
 
 
Han va jätteduktig på stubbåkern :D Det märktes att han tyckte de va jobbigt men ändå kämpade han på! Han har blivit så fin på bra dom här få veckorna jag har ridit, ja inte fin i kroppen där syns ingen direkt skillnad men fin i ridningen, man märker att han börjar komma igång. Han orkar mer, han är lugnare och han har börjat söka sig neråt lite när man rider. Imorgon tror jag vi ska till ridhuset igen, ska nog försöka ta en galopp då, får ta med nåt att ha runt halsen som ja kan hålla i, inte lätt att hålla balansen i bara benen när han skuttar till i fattningen och jag vill inte störa honom :)
 
 
Snygg häst :D


Kommentarer
Postat av: Anonym

Man ska aldrig trava i uppförsbacke .. Sliter på leder o ligament ,

2015-09-14 @ 15:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0