Hjälp!

Nu skulle jag behöva lite hjälp, tips och råd.
 
Det gäller barnen och sovrutiner, så här ser det ut:
 
Barnen går och lägger sig med en flaska välling nån gång mellan 18-19 beroende på hur trötta dom är, ibland börjar dom liksom gnälla redan 17.30 och är supertrötta. Dom sover sen hela natten, vi får gå in nån gång ibland och trösta/stoppa in napp. Sen vaknar dom oftast mellan 7-8, normalt i alla fall, en period sov dom till 8.30-9.30 (de va några härliga dagar). När dom vaknar mellan 7-8 så äter dom mellis 9-10 och sen sover dom mellan 30-60 minuter, sen är dom vakna till ca 14 då äter dom mellis igen (sjävklart äter dom lunch också men nu handlade det här om sömnen) sen sover dom 30-60 minuter igen. När dom vaknade 9-10 så sov dom bara 60-90 minuter efter lunch.
 
Dessutom har dom nästan hela tiden varit glada och nöjda när dom vaknat och inte behövt ätra frukost direkt dom vaknat. MEN! Nu senaste tiden har dom börjat vara hungriga när dom vaknar och vill äta hellst direkt, dessutom har dom nu senaste dagarna börjat vakna tidigare och tidigare, imorse gick vi upp 5.50?!? Inte okej enligt mig!
 
Så jag har nu lite tankar och idéer på hur vi kan göra för att ändra det här, jag tror det viktigaste är att dom ska vakna nöjda och glada och inte gnälliga och hungriga men sen vill jag gärna att dom sover lite längre, även om dom ska gå upp tidigt i höst i alla fall för att åka till dagis :P
 
Så mina lösningar:
1. Kämpa några dagar för att få dom att sova 1 gång om dagen med start idag och börja ge dom varsin macka innan eller efter bolibompa och sen försöka hålla dom vakna till 19 och ge dom välling då sen sova.
 
2. Börja med att ge dom en macka före/efter bolibompa och sen hålla dom vakna till 19 och ge välling och sen sova och hoppas att dom sover längre och sen börja kampen till 1 sovstund/dag.
 
3. Låta det vara som det är, dom ska ju ändå upp tidigt när dom börjar dagis. Problemet då kan ju bli att jag år köra två griniga, hungriga barn till dagis som egentigen vill vara hemma och äta frukost och inte åka till dagis och äta.
 
Personligen känns det som att lösningen nummer 2 är bäst, eftersom dom vaknade så otroligt tidigt imorse. Men jag får väl se hur dagen ser ut, just nu leker dom, mätta och glada.


Kommentarer
Postat av: Barnbarnens mormor

Håller med dig om att nummer 2 verkar bäst just nu. Så testa det så får vi se hur det går.

Lycka till!

Kramar om er!

2015-08-10 @ 09:36:54
URL: http://klokegard.se
Postat av: Anonym

Det verkar ju som att dem vaknar för att dem är hungriga än att det är för att dem har sovit klart. Så mer mat innan dem lägger sig röstar jag på :)

2015-08-10 @ 15:19:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0