BLW eller ja plockmat

Jag är så trött på alla dessa puréer! Barnen äter ju allt man lägger framför dom i stort sett och jag har läst en massa om blw, det är ju egentligen något man börjar med när barnet är 6 månader och ska trappa ner amningen och börja med mat. Man hoppar liksom över hela puréstadiet oh ger bara fast föda som barnen får äta själva utan skedar och stressade mammor som trycker in maten i munnen på dom ;)
 
Jag visste inte ens vad det var först och sen tänkte nej fy så jobbigt och kladdigt! Men alltså det är ju superskönt när barnen äter själva. Varje morgon äter dom själva här hemma, macka blir det oftast men ska försöka komma på andra saker att ge dom. Det är så skönt att kunna sitta ner och ät sin egen frukost i lugn och ro medans barnen smaskar i sig sin egen :)
Samma sak vid alla måltider egentligen, ofta åke vi ju iväg eller ska gå ut efter mellis och då är det perfekt om dom sitter och äter själva så man kan packa skötväskan och förbereda allt som ska förberedas innan man åker iväg.
 
Men tror inte det kallas blw när man börjar med plockat mat efter 6 månader med purémat ;) Så ja vi ska börja med plockmat då. Eller börja, dom får ju ofta saker att äta själva, när vi äter middag så får dom lite av våran mat eller lite ärtor och så att plocka med så om är vana att äta själva. Men jag vill kunna ställa fram en tallrik med en hel måltid, det har vi aldrig gjort förut utan dom har fått lite bitar direkt på bordet och när det är slut får dom några bitar till. Men bort med puréer occh mer plockmat till twinsen!
 
Idag till lunchen åt dom blodpudding, lite ärtor och morötter och så banan till efterätt. Till middag tänkte jag faktiskt ställ fram varsin tallrik med en hel måltid, dom ska få potatis och fiskbullar :D
 
 
Slängde ihop lite banan/kokkos muffins och plättar av den smet som blev över.
Jag höftade så har ingen aning om nå mått men här är ingridienserna:
Ägg
Fullkornsvetemjöl
Mjölk
Havregryn
Banan
Kokkosolja
Kokkosflingor
 
Det blev en hit och slukades snabbt av grabbarna.
 
Det största problemet jag ser med det här at barnen ska äta själva är hur man gör när man är borta hos andra människor mendet tar vi då, vi börjar hemma så länge :) (borta får dom fortsätta bli matade)

Nu äter dom ju inte så mycket släta puréer, det är ju rätt mycket bitar i maten i 8-månadersburkarna och 1-årsburkarna.
 
Hoppas ni vill följa med på vår resa mot ett liv utan puréer ;)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0