Kärve tycker - Låta barnen skrika, hiss eller diss?

"Låt barnen skrika det dör dom inte av"
"Ta inte upp dom så fort dom låter, dom kan bli bortskämda"
"Lite skrik är bra för lungorna"
"Tar du upp dom så fort dom skriker lär dom sig det och då blir dom aldrig tysta"
"Barnen måste lära sig att vara själva ibland"
 
Alltså, för det första: Man kan inte skämma bort sina barn med närhet och kärlek!
Nej dom dör inte av lite skrik men det är inte bra för dom att skrika och dom behöver absolut inte lära sig att vara ensamma genom att ligga i ensamhet och skrika.
 
Ett barn skriker när dom vill nåt, när dom är hungriga, har ont, vill ha närhet eller ja vad dom nu kan vilja. Det är ett rop på mamma eller pappa att dom vill något!
 
Jag tycker och gör såhär:
När barnen gnyr och jag vet at dom har torr blöja, har ätit och ligger tryggt och skönt så låter jag dom gny, men blir det värre och dom gnäller eller i värsta fall skriker så går jag dit och i första hand provar att prata och kanske stoppa in nappen, vända till mage/rygg, flytta till nytt ställe och till sist ta upp barnet.
 
Ibland hjälper inget, absolut inget och då kan man nästan bryta ihop och bli galen, då kan jag lägga ner barnet/barnen och låta dem skrika och gå ut och ta ett djupt andetag, kanske dricka lite vatten och försöka andas och sen börjar jag om igen.
 
Det händer ibland, eftersom jag har två barn, att ett barn får ligga och skrika ett tag för att jag måste göra nåt med den andra ungen, typ byta blöja eller bara gå omkring en stund.
När båda skriker brukar jag ta den som skriker värst och hålla den i famnen och försöka få tyst på båda, går inte det får man helt enkelt bänka sig i soffan med båda i famnen. Det går än så länge, blir svårare ju större dom blir men ju större dom blir ju färre blir skrik och panik festerna här hemma, hoppas jag! I alla fall dom helt utan orsak.
Oftast är våra barn hungriga eller trötta när dom skriker så det brukar oftast vara lätt fixat.
 
Inte alltid dom är såhär nöjda och glada ;)
 
Men alltså, trösta skrikande barn! Skrik är ett tecken på att dom är missnöjda och vill nånting!
Man kan aldrig skämma bort sitt barn med närhet och kärlek <3


Kommentarer
Postat av: Madde

Dem som gett mig råd om att "låta barnen skrika en stund det gör dem gott" (många har gett mig de rådet) de människorna har inte vart en dag under typ 65. Och det är det mossigaste råd jag fått för man kan aldrig skämma bort sitt barn med för mycket kärlek. 3 barn, och jag har alltid, alltid tagit upp och ja, tröstat ett gråtande barn och ingen av dem har farit illa eller så för det inte. Tvärtom, man ska skämma bort med med närhet tycker jag :)

2014-09-30 @ 21:51:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0