Barnet vill ha

Det barnet vill ha det ska den få! Eller?
 
Det här med att en del människor ger barnen godis, chips, läsk och annat redan vid 6 månaders ålder och ibland ännu tidigare. Var och en gör ju som dom vill men jag tycker faktiskt det är rätt sjukt att man ger nåt så onödigt till en så liten varelse som behöver ha all den energi och näring maten ger. Som chips, godis, läsk och liknande verkligen inger ger!
 
Men jag tänker inte gå in på just hur vida man ger eller inte ger, man gör ju faktiskt som man vill. Mina barn har nu börjat få smaka lite ibland, typ n halv chokladkaka (ja en sån krispig man bakar inte en marabou) och lite kladdkaka, men dom är ndå 16 månader och jag har hållt dom ifrån allt sånt så länge men det är inte nånting jag tänker börja ge ofta, inte varje vecka och kanske inte ens 1 gång i månaden än.
 
Det jag stör mig på när det gäller det här med hurvida man ger eller inte ger är argumentet: Mitt barn vill ha det jag äter så därför får hen.
Eh what? Ja barnet ser att du äter oh ja barnet vill troligtvis också äta eller i barnets huvud är det troligen mer va gör du mamma? Det där vill jag prova, MEN det är vi som föräldrar som bestämmer vad barnet får och inte får. Med det argumentet skulle et ju lika gärna kunna vara så att mamma sitter och dricker ett glas vin, en energidryck eller vad som hellst som kan vara skadligt för barnet och om då barnet vill ha, får de det då? Skulle inte tro det, eller jag hoppas inte det.
Dessutom tänker jag att om du lär barnet redan innan 1 års ålder att du får det du vill, hur ska du då stå emot när hen kommer om 13 år och säger att hen vill ha cigg, snus och alkohol? Fixar du det då? När hen står i leksaksaffären och vill ha allt den pekar på, får den de då? Eller är det helt plötsligt okej att säga nej då? Ja menar sockerbomba ungen går bra men sen då?
 
Om du nu ger ditt barn massa skitmat så va ärlig och säg det, ja mitt barn äter det jag äter för att jag inte bryr mig om hurvida hen får i sig socker eller inte.
 
Jag har inte gett mina barn kakor för att dom vill utan för att jag anser att ja här sitter vi allihopa och äter då kanske dom också kan få smaka en liten bit. Oftast får dom ju nåt annat, typ en banan och dom är lika glada för det :)
 
Sen hör man argumentet: Jag ger barnet godis och chips för att hen inte ska överkonsumera det senare i livet, för att liksom vänja in hen.
Eh ännu mer what?
Så du menar att om ditt barn inte äter massa socker och chips innan barnet fyllt 1 år så kommer hen att överäta sig på det senare? Jag skulle inte tro det!!
Jag tror det bara handlar om hur man väljer att introducera sån mat senare, säg att vi börjar med lördagsgodis när barnen är 3 år. Om jag då ställer fram en stor skål med 1 kg godis, ja då kommer dom troligtvis att äta massor eftersom det är gott (om dom nu tycker det). Men man kan ju börja lite smått, det är ju vi föräldrar som styr och det är så läskigt att många föräldrar verkar ha glömt det, barn får göra hur fan dom vill nu för tiden. Man tjatar lite som förälder och sen gör barnet ändå som hen vill för att föräldern ger upp.
 
Så skärpning alla föräldrar! Ta kontrollen! Ge era barn en bra uppväxt med regler och uppfostran!
 
 
Ja och glöm inte att ge dom massor med kärlek, pussar och kramar och en trygg uppväxt!
 
För även om barnen kommer hata er för att dom måste städa sitt rum, för att godiset bara äts på lördagar, för att dom måste komma hem en viss tid, ja listan kan göras lång, ni kommer bli osams många gånger! men barn behöver regler, dom behöver tillrättavisas, dom behöver nån som lär dom rätt och fel och om inte du som föräldern gör de, vem ska då lära dom? Gör era barn till det bästa personerna, så att dom sen kan bilda familj och vara den bästa frun/mannen, den bästa vänner och den bästa föräldern :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0