Miljöträning och gos

Igår va jag och barnen i stallet, vi myste med Chevan och jag fortsatte klickerträningen och så gjorde vi lite miljöträning :D
 
 
Vadå läskig? Nemas problemas, han gick över, stod på den och den prasslade i vinden, la den på honom och han stod bara där hur lugn som hellst. Den va dock lite läskig när jag lyfte upp den och det blåste till så den blev stor så stor, men det gick bra ändå :) Tog även en kratta och drog med skaftet på hans kropp (ingen raktion) krattade på marken run honom och de va lite läskigt först men sen gick det bra. Jättekul med miljöträning och verkligen nåt han behöver så det ska vi fortsätta med, ska ta med ett paraply till stallet och en petflaska med skruvar i eller nåt som man kan skramla med. Vi tog även en liten kort promenad med både skrit och trav jag, Chevan och barnen i vagnen och det gick också kanonbra. Han är så duktig!
 
 
Tycker det är så kul att Chevan gillar barn, dom myser massor och barnen får klappa honom hur mycket dom vill :D Och han är jätteförsiktig när dom matar honom med äpplen. Han har förstått det där med att om man är stor måste man vara snäll ;)
 
 
Vi har börjat med dom 7 lekarna också, ett sätt för mig som människa att få hästen att lita på mig och följa mig eftersom jag är ledaren :) Ni får helt enkelt googla om ni vill veta mer om dom ;)
När det gäller lek nummer 1 som går ut på att man ska få hästen att lita på en, man ska få röra hästen överallt på hela kroppen med händer, piskan (inte piska utan smeka), prasslande plastpåse eller vad man nu har tillgängligt. Jag får ta på hela Chevans kropp med händerna, jag får även borsta honom på hela hans kropp men inte huvudet, dit har jag inte fått tillträde än men vi jobbar på det varje gång vi ses :)
 
Lite snabbt om lek 1: Man ska med smekande rörelser ta på hästen, man börjar ofta vid bogen och går genom hela kroppen, så fort man får en negativ reaktion (hästen ryggar, backar eller visar sura miner) så går man tillbaka till ett ställe där man har fått röra och börjar om helt enkelt. Huvudet är känsligt så det tar man sist. När man får ta på hela hästen med händerna kan man fortsätta med allt möjligt, prasslande påsar, pisk, petflaska med mackaroner eller vad som helst :)
 
Det är ju så att om hästen inte litar på dig när du är på marken, hur ska den då kunna lita på dig när du sitter på den? Läste nånstans att tilliten får man på marken inte i himmelen :)
 
Klicketträningen går frammåt, la en borste på golvet framför honom som jag vill att han ska plocka upp, så varje gång han nosar på den så klickar jag och ger godis, så fort han förstår det så kommer jag vänte tills han börjar utforska borsten med läpparna innan jag klickar. Han har inte riktigt kopplat att han måste göra nåt för att jag ska klicka och han ska få godis, han står mest och puttar på mig för att jag ska ge han äpple, men jag är tålmodig och några gånger nosade han på borsten :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0